Stel, je koopt een bedrijfspand of woning en je bedenkt je later dat het toch niet zo een goede beslissing is geweest. Je wilt er vanaf.
Ik kreeg de laatste weken meerdere zaken binnen met nagenoeg dezelfde vraag: “ik wil van de koop af, hoe kan ik dat regelen?”
Het is van belang dat je eerst onderscheid maakt in wie wat koopt. Ben je een consument of een professional? Koop je een woning of koop je een bedrijfspand?
Dit onderscheid is van belang omdat voor de koop van een woning als consument andere regels gelden dan bij de koop van een bedrijfspand door een professional. Een voorbeeld: koop je een woning als consument, dan heb je wettelijk gezien standaard recht op 3 dagen bedenktijd (binnen die drie dagen kan je dus als koper van de koop af). Als professional heb je die bedenktijd bij de koop van een bedrijfspand niet.
Daarnaast is het van belang om te kijken of je wellicht nog ontbindende voorwaarden bent overeengekomen. Je kent vast wel het financieringsvoorbehoud of het voorbehoud van de bouwkundige keuring. Mogelijk dat je daarmee onder de koop uit kan.
Ook kan het zo zijn dat jou iets verkocht is wat achteraf niet waar blijkt te zijn. Een voorbeeld: je koopt een bedrijfspand wat er tip top uit zou zien en het blijkt constructief op instorten te staan.
Of de verkoper heeft jou dingen toegezegd, die niet waar gemaakt kunnen worden. Een voorbeeld: de verkoper stelt dat er vergunningen voor bepaalde bestemmingen gevraagd kunnen worden, maar achteraf blijkt dat dit niet kan.
Mocht het zo zijn dat je als professional handelt die een bedrijfspand koopt, dan kan het ook zo zijn dat je bijv. nog geen overeenkomst getekend hebt, maar wel al heel lang aan het onderhandelen bent. Mag de verkoper of koper zich dan zomaar terugtrekken? Niet altijd. In Nederland kennen we de precontractuele fase(s), die ervoor kunnen zorgen dat je in sommige situaties niet zomaar de onderhandelingen mag stoppen, zonder een vergoeding van gemaakte kosten te vergoeden of dat er zelfs een verplichting geldt voor het door onderhandelen.
Al met al zijn er meerdere routes die zowel door een koper als verkoper gevolgd kunnen worden, maar het blijft per situatie beoordelen of de koop “geannuleerd” kan worden of niet.
Zit je als koper of verkoper in zo’n situatie? Of ben je als makelaar betrokken bij een geschil hierover en weet je even geen uitweg? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via deweijer@nivox.nl of 0613647467. Ik help je graag verder.